De spanning loopt op richting de opening van de grote David Bowie-tentoonstelling in Groningen vanaf 11 december. Uit allerlei steden komen berichten dat ‘fans’ de posters van de tentoonstelling, met daarop het iconische beeld van David Bowie met een getekende bliksemschicht over zijn gezicht – de hoes van zijn elpee Aladdin Sane – worden gestolen. De posters worden zo uit de lijsten gesneden. Grapjurken helpen de onverlaten door plekken te twitteren waar nog posters hangen.

Het is niet voor het eerst dat er iets wordt gestolen dat met David Bowie te maken heeft, Popjournaliste Elly de Waard (75) maakte het helemaal bont toen ze in 1974 een jasje van de zanger achterover drukte. Uit woede. Zij had er haast eigenhandig voor gezorgd dat Bowie een Edison kreeg voor zijn baanbrekende elpee Ziggy Stardust & The Spiders from Mars, maar toen hij die op kwam halen, gaf hij maar één interview. Aan Henk van der Meijden van De Telegraaf.
In die tijd waren de kranten nog gepolariseerd. Elly de Waard schreef voor Vrij Nederland en de Volkskrant. En dan een interview voor De Telegraaf?!

Bowie kwam in het Amstel Hotel binnen, gekleed in een bijzonder jasje. Voor een gesprek in een zaal met tal van mensen tegelijk trok hij het uit. De Waard legde er haar regenjas overheen. Later liep ze met beide jassen het pand uit.

Had hij nou maar niet bij een volgende gelegenheid, toen ze hem wel kon interviewen, haar aansteker in zijn zak gestoken. Dan had Elly de Waard, jaren na de verduistering van het jasje, misschien niet opgeschreven wat ze op haar kerfstok had. Maar dat deed ze wel en sindsdien heeft ze bonje met de achtereenvolgende managers van Bowie. (Ze heeft de indruk dat de ster zelf geen weet heeft van dit alles.)

Op het Crossing Border-festival vertelde ze daar vrijdagavond over, op de dag dat Het jasje van David Bowie van de drukker kwam.
Het boek bevat haar stukken uit de periode van 1967 tot 1987 dat ze over popmuziek schreef. De titel suggereert al dat het boek juist nu verschijnt omdat de Bowie-tentoonstelling in het Groninger Museum een evenement dreigt te worden. ,,Maar het is er niet te koop”, sprak Elly de Waard, waarna het even stil werd in de zaal.

Het Groninger Museum had het jasje graag opgenomen in de tentoonstelling, vertelde ze, maar het management heeft dat verboden. Uit woede over het gestolen jasje.
Ach, leg toch neer. ,,Nee nee, ze komen controleren.”
‘s Middags was al een aardige suggestie te horen. Hang het jasje, goed beveiligd, in een pop-up store bij het museum in de buurt en verkoop daar het boek. Grote hilariteit.

Niet dat Elly de Waard nou zo aan het jasje is gehecht, maar de manier waarop het management haar behandelt, maakt dat ze het veilig opgeborgen houdt. Zo werd haar al eens een plek aangeboden (ergens bij een prullenbak op een groot Engels station) om het jasje terug te geven. Dan was ze af van de last die op haar geweten rustte. Grote hilariteit.
Als David Bowie zelf het haar zou vragen, stond ze het jasje zo weer af, schrijft ze.

In het boek Het jasje van David Bowie, uitgegeven op elpee-formaat en dan nog ruim 400 bladzijden dik en 2,2 kilo zwaar staan interviews met Bowie, Lou Reed, Bryan Ferry, Sex Pistols, Rolling Stones en tal van andere grote namen uit de jaren zestig, zeventig en tachtig.
In 1986 is ze gestopt. De muziek begon zich te herhalen, vond ze. En jonge journalisten zouden over popmuziek moeten schrijven. Na 1986 maakte Elly de Waard naam als dichteres. Ze was al in 1978 als dichteres gedebuteerd.

 

Elly de Waard: Het jasje van David Bowie.
Twintig jaar popmuziek.
Uitgeverij De Harmonie. 59,90 euro

Ziggy-Stardust-cover